Toihan on kuuluisa mainoalausahdus, jolla yritetään kiinnittää ihmisten huomio siihen miten he ajavat. Eli, kampanja on suuresti suunnattu mielestäni autoilijoihin. Mutta, mielestäni ihan jalankulkijatkin voisivat kiinnittää huomiota käytökseensä. Tuntuu ihan että jalankulkijoista on tullut ylimielisiä ja uhkarohkeita, heidän ajatellessa "että muut väistävät kun minä menen..!"

En mä sitä mene sanomaan, että osaisin itse toimia liikenteessa aivan täydellisesti, mutta sentään perusjutut hallitsen...Meillä Hämeenlinnassa menee keskustasta Hätilään (kaupunginosa) tie, joka on jaettu jalankulkijoilla ja pyöräilijöille puoliksi. Pyöräilijöille kuuluu oikea puoli. Mutta miksi siitä huolimatta tällä pyöräilijöitten puolella kävelee ihmisiä?! Ja jos menee soittamaan pyöränkelloa esim. vanhemmalle ihmiselle, eivät he ensinnäkään väistä, ja peräänsä saa kuulla jupinaa nykyajan kiittämättömistä nuorista. Kävelijät kävelköön omalla puolellaan. Ei sen oman puolen pitäisi unohtua siinä matkan aikana, koska molemmista suunnista tultaessa on selkeät merkit kummalla puolella kävelijöiden kuuluu kävellä ja pyöräilijöiden ajaa.

Ja toinen seikka, mitä ainakin hämeenlinnalaisten tuntuu olevan kovin vaikea sisäistää, on se että Suomessa on OIKEANPUOLEINEN liikenne, liikutaan sitten ihan missä tahansa. Mutta ei. Suurin osa ihmisistä kävelee keskellä tietä, (erityisen usein vanhemmat henkilöt, pareittain ja tietysti sitten nuoret rakastavaiset) tai sitten tulevat vastaan väärällä puolella, eli heidän vasemmalla, kun se on minu oikea puoleni tiestä, ja silloin minä olen ajamassa oikealla puolella...Mä en todellakaan ymmärrä miten voi olla kovin vaikeaa pysyä sielä oikealla puolella. En nyt tietenkään tarkoita, että nurmikkoja ja tienpenkkoja pitkin pitäisi kävellä, jotta minä pääsen polkemaan, mutta kuitenkin enemmän siellä oikeassa reunassa, siellä missä kuluukin.

Toivottavasti tekstiini ei tullut aivan yltiöpäisen vihainen sävy...:)